Daniel Plecháček

muzikohrani-muzikoterapie-ostrava-plechackovi-10

Má cesta k aktivnímu muzicírování začala intenzivně po návštěvě jednoho úžasného koncertu, kde mne oslovil nádherný zvuk a rytmus bubnů. Nejdříve jsem hrál na africké bubny djembe a objevoval jejich hutný zvuk, rytmus, a hlavně silně prožíval autentickou „živou hudbu“. Setkání při volném hraní na tyto bubny byla natolik intenzivní a „výživná“, že jsem se začal zajímat o přirozenou hru na další etnické nástroje např. šamanský buben, tibetskou mísu, píšťalu koncovku, australské didgeridoo, japonskou bambusovou flétnu shakuhachi, indiánskou flétnu siyotanku a brumli.
Další bubny na mé cestě pochází z oblasti Persie – zarb (tombak), darbuka, tar, mazhar, (frame drum – rámový buben) a keramický buben udu. Na tyto bubny, které mají nádherné zvuky, hraji tzv. prstovou technikou což  vede k nekonečným rytmickým tvůrčím vyjadřovacím možnostem a ve skupině je hojně využíváme.
Odhalení tajů alikvotního zpěvu mne přivedlo k využití nástroje, který máme (téměř) všichni stále k dispozici a svůj  hlas tedy nechávám vyznít v krasných harmonických přirozených souzvucích alikvotních tónů. To vše a ještě mnoho nezmíněných nástrojů a dovedností uplatňuji ve společné tvorbě. A protože můžeme sdílet nejen autentický zážitek zabývám se i zvukem, záznamem a editací hudebních produkcí.
Profesně se v oblasti hudby věnuji odborné praxi muzikoterapie, školení a lektorství hudebně prožitkových programů a odborným výcvikům muzikoterapie v občanském sdružení Muzikohraní.

 

Michaela Plecháčková

muzikohrani-muzikoterapie-ostrava-plechackovi-09

Mé muzicírování začalo v dětství, kdy jsem se věnovala hře na zobcovou flétnu, později mě okouzlily také bubny. Díky muzikoterapii jsem poznala sílu archaických hudebních nástrojů, které mají své kořeny v různých oblastech světa. Začala jsem objevovat dřevěné flétny jako je indiánská flétna, dvojačka, příčné bambusové flétny. Mají krásný bohatý zvuk, který inspiruje k improvizaci.

Rytmus je pro mě silným tématem. Bubny mě učarovaly. Hraji na bubny djembe, rámové bubny a cajon. Mezi mé poslání patří také navázání na prastarou tradici ženského bubnování, díky které se ženy prostřednictvím společného rytmu propojují, oživují kontakt se svými kořeny i dědictvím ženské linie. Profesně se věnuji odborné muzikoterapii, školení a lektorství hudebně prožitkových programů v občanském sdružení Muzikohraní. Hudba je součástí mého života. Provází mne a inspiruje každým dnem.

 

 

 

 

Foto: Vlasta Casadio

***

Rytmy Země vznikly roku 2009. Od té doby se složení proměňovalo. Na prvním CD Tančící strom jsme spolupracovali ve čtyřech – s Pavlem Vankem a Martinem Brovjákem. Druhé CD Noční jezero jsme tvořili společně s Pavlem Vankem a Sandrou Schwarzovou.

Od počátku roku 2015 Rytmy Země plynou jako naše společná tvorba, tvorba muže a ženy. Hudba odráží naši společnou vášeň k rytmům. Hrajeme na hudební nástroje, které mají kořeny v různých krajích a tradicích, zní alikvotní zpěv a hlasové improvizace. Zároveň v některých projektech (např. pro tanec) přidáváme elektroniku – zejména looper a dynamický perkusivní pad.

V Rytmech Země nyní vytváříme různě laděné programy:

  • koncerty poslechové a k tanci (vlny různých rytmů)
  • živá hudba k rituálům a obřadům (podporující záměr rituálu, skupiny)
  • poselství pradávných rytmů – archetypální bubnování, rytmy tradiční
  • muzikoterapeutické relaxace
  • koncert skupiny YanTara – posvátné písně a léčivé rytmy